Enough me! Its you now!

Friday, November 23, 2012

Magical Dust of Cambodia (Day 1)

Assalamualaikum..

Entri untuk Kemboja trip, klik sini.

Harap semua sihat la ye.  Sekarang ni musim hujan, aku pun agak penin-penin lalat sebab asik kena ujan je.  Ok.. entri kali ni, adalah entri yang tertangguh.  Entri Cambodia.  Puas weh berjalan kat sana.  Tapi, tak sedalam HCMC.  HCMC tu kamikaze jalan kaki.  Ini, naik tuktuk.  Tuktuk comel.  hehehe..  Ok, entri ini adalah entri yang pertama, jatuh pada 5 September 2012.  One komen,  Kemboja panas! aku mmg burn, sila bawa sunblock.  hehehe..

Penerbangan kami, empat orang, dari KL ke Phnom Penh.  Flight tu penuh dengan 60% Malaysian, and another 40% is Cambodian itself.  Perjalanan kami dari KL seawal pukul 6pagi.  Sempat subuh di dalam ruangan menunggu.  Atas flight, aku berborak dengan seorang Cambodian women, yg dah kerja kat Malaysia ni, 2 tahun tanpa permit.  Oh my Me! Selama dia kerja mmg tak pernah orang datang cek pasport or dokumne sah kerja? ke? Tapi, aku tengok muka dia, mmg Melayu habis.  Korang takkan boleh beza, unless dia bukak mulut.  Ok, abaikan perempuan tadi.  hehe.  iklan. Kanan aku pulak, a pensyarah dari UUM.  Dr ape tah, penuh dengan dorang je satu flight.  Mereka tu datang atas dasar misi kemanusiaan. Membina sekolah dari duit poket masing-masing.  Aku kagum.  And, aku macam berminat sebab yelah, nak bina sekolah.  Bagus!!

Kebetulan, mag 3sixty cerita pasal Kemboja..

Alhamdulillah, touch down di Phnom Penh pada pukul 8 pagi (waktu Phnom Penh).  Lepas keluar dari amik bagasi, ramai je orang jual simcard.  Aku and kak fizah capai satu.  Kongsi.  Murah sgt kalo wat international call.  Sgt murah.  4 sen kot semenet.

Kemboja in-sight

Booth simcard, sila beli sebab murah kalo calling-calling

Kami dijemput oleh wakil Asia Hotel. Pemandu mmg tak reti engelish dan aku redha.  Janji aku sampai hotel sudah.  Time dia drive tu, baru aku perasan, pemandu tu memandu sebelah kanan.  Tapi bila aku toleh kat kereta sebelah, pemandu mereka kat sebelah kiri.  Bukan satu kereta, tapi semua.  hahahah.  Maksudnya, pajero yang kami naik ni, mmg ntah dari mana. heheh.  Bunyi hon, tak payah cakap. Bingit telinga ni.  Berdebu sikit kotanya.  =)

Diluar airport

Perjalanan ke hotel Asia

Sampai di hotel, keluar je dari pajero tu.  Orang tengok kami.  Kami tgok dorang.  kelaka ye disitu.  heheh.  Bilik telah dibook oleh kak Farah awal-awal.  So, kami amik bilik for 2 persons.  Besar and puas hati.  Bersih and ada peti ais.  Rujuk gambar dibawah untuk keterangan lanjut.  heheh.  Sebelah Asia Hotel ni, ada KFC.  KFC ini halal ye.  Halal logo bukan dari Jakim.  Jika anda mencari halal jakim, maka sila tak payah makan di Kemboja.

Our room.. nice, clean and huge for USD 50 for 2 nite/ per room

Usai jamak zohor dan asar, kami berempat bercadang untuk ke Center Market yang terletak lebih kurang 5 minit berjalan kaki dari hotel.  Korang boleh tgok peta kat bawah.  Actually, kalo korang Google pun boleh.. mmg itulah tempatnya... heheheh.. Kat luar hotel, penuh dengan tuk tuk yang menanti untuk fetch passenger.  Mudah banget kok! heheh.  Jalan punya jalan, melintas dengan rasa gerun, akhirnya, sampai ke Center Market.  Apa yang ada disini? Shopping la weh.  Barang yang di jual, dari dalam bilik air, ke bilik tidur, ke dapur, dan lain-lain.  Pendek kata, semua ada.  U name it, insyaAllah ado.  Pinggan lumiarc tu pun hado.

Harap dapat membantu

Peta tu amik kat hotel, and, kami jalan kaki ke Central Market

Yang menjadi kegilaan pelancong kalo datang ke sini, batu Cambodia.  Cambodian Gemstone.  Mmg cantik dan murah.  Aku rembat seketul, empat ketul jer..  hehehe.  Kain sutera kemboja juga ada dijual.  Kami decide nak shopping hari pertama dan kedua (sepanjang berada di Phnom Penh ni) sebab tak mau sopping da ketika di Siem Reap.

Layan gambar ye...O ye, jangan lupa tawar dengan gigih untuk dapat harga murah!

Suasana yang meriah

Semua murah.. seketul dalam rm30, tapi rege ikot size ye...

Da abes pusing-pusing Central Market, kami bercadang untuk round-round tempat-tempat menarik seperti dalam itinerary yang dibuat oleh Kak Farah.  Kak Farah ngn Neo time tu kat dalam bus, otw dari Siem Reap ke Phnom Penh.  Kami pulang ke hotel, dan minta guide tu hire tuktuk for us and bargain harga.  Akhirnya, dapatlah tuktuk untuk pergi 2 tempat yang kami suh pergi. rege lebih kurang 12 USD per tuktuk.

Naik tuktuk comel melawat 2 tempat

Tempat pertama yang dilawati, adalah, kuil ataupun, Wat Phnom.  Yes, kuil buddha yang aku tak akan jejak if kat Malaysia.  Tapi kat sana, aku amik gambar kat luar and architecture sgt mengagumkan.  Tangga dia bnyk.  And, seperti mana yang aku tgok dalam Nona TV3, burung pipit yang ada dijual adalah untuk menebus dosa seseorang.  Erm.. kepercayaan, layankan jer..

Please pay, heheh

Snap,snap and snap

Cantik ukiran di Wat Phnom ni

Souvenir and burung tuk korban

Rehat dulu

Budak depan ni tak ada 2-2 tangan and yet, still smiling...proud of you!!

Shoot aku yang paling cantik *aku rasa* dengan camera chap ayam yang aku cintai *over lak aku*

To me, tak ada ape pun kat Wat Phnom ni. Just feeling-feeling Angkor wat if ke sini.  Dok terbayang keindahan seni bina Angkor. heheh.  Aku suka je berjalan-jalan ni.  Feel free to unlike this place. Aku okay jah.  heheh.

Tempat kedua yang orang tuktuk tu bawa, kuil.. lagi.. ok, kali ni, kuil ada sedikit sami.  And, ak tak ingat nama tempat ini ape, sebab mmg tak paham tulisan Kemboja.  Kami bergambar sakan kat luar tu, sebab mmg tempat pelancong pun kuil ni.  Lepak-lepak untuk makan sikit roti yang dibawa.  Minum air. Amik gambar bebanyak ye.

Snap..snap lagi!

Lagi dan lagi!

Rehat-rehat and amik gambar lagi

Seberang kuil ini, ada sungai.  Waterfront orang panngil.  Kami lepak depan sungai ni je.  Before ke sungai, ada tugu perperangan *aku rasala*.  Cuaca terik sgt-sgt.  Ramai orang memancing.

Kamilah pejuang sejati!

Terik sgt nih... sungai yang luas, langit yang biru...^^ cantik

Bila hari hampir ke petang, kami singgah semula ke Central Market.  Kak Fiza mahu borong gemstone lagi.  And, aku borong kain pasang.  Tika and fiza borong tshirt.  heheheh.  Da penat shopping, pulang ke hotel dengan tuktuk tadi.  Pulang dari Central Market, kak Farah dan Neo dah sampai and dah siap-siap untuk carik tempat makan.  Kitorang pun letak barang, and terus ikut mereka.

Dinner at D'Nyonya.  D'Nyonya is a well-known halal restaurant kat Phnom Penh, Saigon, Hanoi.  Masa aku kat Saigon hari tu, rasanya D'Nyonya dorang melakukan operasi pindah tempat.  Harga, boleh tahan.  Semua dalam USD ye..  Standard harga kita.  Dalam USD 5 dan ke atas.  Err... cam tak sama kan? Lebih kurang la, sebab kita RM5, mereka USD 5..  Kan ke lebih kurang tu.  eheheheheh..  Jalan kaki dari hotel, which route can be found in the map earlier..

Kami sempat berkenalan dengan pengurus besar D'Nyonya.  Anak Dato'.  Panggil Atuk.  Dia peramah and dia melayan semua tetamu dia yang berada di restaurant.  Ok la kan? hhehe. Kami sempat juga bertanya tentang money changer and pelbagai perkara lagi yang kami musykilkan. hehehe.. yang makan kat kedai dia tu, macam orang-orang Malaysia yang keje kat Phnom Penh.  Dorang pandang semacam je bile kitorang masuk kedai. Maybe tak pernah jumpa Malaysian datang bercuti ke Phnom Penh.  heheheeh. kelaka disitu.

Aku snap sikit sebab bateri kamera da abih time nih.. Tumbesaran tuk rege makanan hokay?

Esok plannya lebih panjang sebab ada 1 hari suntuk nak berjalan.  Kami booked tour dengan Asia Hotel je sebab malas nak naik tuktuk sebab kami ramai dan sebab murah *bape banyak sebab da*.  hehehe.  Hanya USD10 seorang.  Da booked, perut pun da kenyang, naik atas, dan tido.  K, t aku sambung tuk second day plan and trip ape je yang aku pergi.  Take care, ok?

Till then,





10 comments:

  1. Yap,kalau masuk halal restaurant kat sana, definitely Akan jumpa orang Malaysia and mostly semua akan buat pula pelik sangat2. as mentioned by the restaurant owner, Phnom Penh is not one of the tourist fav spot pun compared to Siem Reap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul.. betul.. maybe malaysian tak didedahkan betapa menariknya disana.. :)

      Delete
  2. citer yang menarik and kelakar, hehe...best!gambar-gambar pun cantik...ituler,sama jer dengan semua orang, kuil kat tempat sendiri bukan nak pergi, mungkin dekat sangat kot, hehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul3.. aku setuju ngn ko... batu caves tu pun tak pernah naik..hahaha

      thnx for the compliment..

      Delete
  3. huwaaa... belum sampai sana lagi...!!! kurang lebih macam vietnam kan.. cuma takde angkor2 kat vietnam tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sila pegi... best tapi terik sgt22!!.. aah.. lebih kurang je.. just vietnam bersih sikit...

      Delete
  4. menarik..tak sabar untuk overland tahun depan..erm..makanan halal senang tak..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. agak susah n mahal..huhu. .kt siem reap mudah

      Delete
  5. info yang sangat berguna. terima kasih

    ReplyDelete
  6. 28 mei nanti kami akan ke sana. Juga menginap di hotel yang sama.

    ReplyDelete