Enough me! Its you now!

Thursday, May 15, 2014

Perth, Wait Awhile (WA) - Day 1


Assalamualaikum…

Entri untuk Perth, klik sini.

Supir/ driver yang bawa aku jalan-jalan sewaktu di Padang-Bukittinggi dahulu sudah punya syarikat sendiri.  Boleh contact/whatsapp +6285355505655 (Riki) untuk booked perkhidmatan beliau.  Dia sangat okay orangnya dan korang boleh request untuk ke mana-mana tempat yang korang nak pergi.  Nak makan tempat sedap dan murah pun dia tahu.  Aku ada review pasal Riki kat entri Padang/Bukittinggi.  Highly recommended.
***

Waktu yang ditunggu-tunggu dah tiba.  Perth.  Negara orang berkulit putih ini menjanjikan suatu kelainan.  Betul dan tepat sekali.  Mungkin sebab aku pergi dengan sahabat-sahabat yang sekepala, aku tak berapa nak "hangat" sangat sepanjang perjalanan disini.  I do have A LOT of fun.

Persediaan sebelum pergi seperti biasa, VISA.  Penting ye.  Tak ada visa, no entrance in Perth.  Aku dapatkan visa kat Intan.  Contact ni aku dapat sari Janggel.  Before aku bercerita lebih lanjut, biar aku kenalkan rombongan kak Ton.  Kenalkan~


Kak ton-kak ton... tapi tak ada aku

Flight AAx kami selewat jam 11.45 malam.  Dijangka tiba jam 5 pagi waktu Aussie, which time different: 0 hour.  Longitud Malaysia sama dengan Perth.  Aku dalam flight memang tidur je, tak ingat apa dah.  Before landing, pramugari tu bagi kad putih untuk diisi, which ada declaration on foods yang kita bawa.  Aku isi and declare semua.  Product tenusu pun diorang tanya.  Raw meat and type of foods yang kita bawa.  Sampai di airport, semua muka baru bangun tidur.  Immigration yang selalu orang complaint sebab ketat.  Kena declare every food yang kita bawa.  If raw food (makanan mentah), masalah sedikit.  But if cooked food (makanan masak, including makanan dalam tin, kotak, mi segera) tak ada masalah.  Aku syukur sangat sebab kami berenam sangat mudah masa immigration tu.  Dia tanya soalan ringkas dan kami gelak-gelak.  Dah settle!  Tak sampai 5 minit.  Alhamdulillah.


Usai solat di ruangan solat di airport (ada tempat solat disini), aku minta kak Aimi call Haji Yon.  Contact number Haji boleh klik sini.  Haji dah sampai rupanya.  Haji membawa kami ke homestay yang kami akan stay.  Homestay ini sebenarnya part of rumah Haji.  Dia modify bilik belakang jadi homestay and he and his wife stay kat bahagian depan homestay.  Hometay ini ada 3 bilik, boleh accommodate dalam 8-10 orang at one time.  Boleh masak dan basuh baju.  Everything ada disini.  Macam kat rumah sendiri.  Mak Ila pula wife kepada Haji.  Sangat comel and peramah.

Lepas check in, kami segarkan badan, breakfast, bekal roti dan terus keluar.  Untuk hari pertama dan kedua ni, kami tak ambil kereta since nak try public transport kat Perth ni.  Tempat yang kami lawat untuk first day ini adalah Perth City Center sahaja.  Nak round city Perth dengan lebih dekat lagi.   Lawatan ke masjid Perth juga diselitkan pada hari pertama ini.

Rumah Haji Yon yang very lovely.

From Hj Yon house, kami ambil bas ke Mirrabooka station. Masa ni terlalu seronok sampai terlupa tentang pondok bas punya number.  Untuk tiket, kami beli tiket untuk 2 orang, AUD 11.60 untuk any Transperth ride.  Means, korang share ticket as family dan tiket ini boleh digunakan untuk seluruh buses in Transperth.  Train kena beli tiket asing.  Ada juga bas kuning, biru dan merah untuk free ride.  Since pamphlet untuk CAT (bus free ni) dah habis, aku n the geng main redah sahaja.  But make sure korang dah baca destination bas ini.






Pagi ni, kami jalan-jalan sekitar Hay Street and Murray Street dahulu.  Beli sedikit souvenir dan tengok-tengok apa yang ada.  Jalan punya jalan, tengok-tengok, dah penat semua, then kami decide untuk zohor di Perth Mosque. Kelakarnya aku tak bawak peta pedastrian, aku bawak peta vehicle. Kami jalan ikut maps tersebut sampai lenguh-lenguh kaki. Perut lapa and hati berharap ada kedai makan disekitar mosque. 

Perth Museum

Masa jalan-jalan, kami terjumpa Perth Museum. Bergambar jap walaupun tak masuk.  Sambung jalan lagi. Peluh memang tidaklah since Ogos adalah musim sejuk bagi Perth tetapi angin tak ada sangat.  So, tak adalah terlalu sejuk.  Cuma dingin dan sedap untuk joging *eh*. Hahah, masa ni ada sedikit peluh tapi tak berapa nak keluar. Jalan-jalan, and kami dah start tanya pedastrian yang lalu-lalu. Then jumpa a couple, kami tanya tentang lokasi kami.

We: "Do you know where this is?" (point out kat peta and address of the mosque)
They: "I believe we do not know that, but you guys on the right track. This is William St" (tunjuk kat peta kami)
We: "Oh really? It suppose to be over there?"
They: " Yeah. Walk as far as you can, you not gonna missed it."

Krik..krik.. kelaka!! After the couple walk away, kami gelak sakan. Dia pun tak pasti but then, dia dah membantu dengan sebaik mungkin. Tiba disimpang, kami lihat ada kedai kebab halal and kami yakin mesti masjid area-area situ sahaja. Kami ambil kiri then, jalan lebih kurang 5 stores, nampak masjid sebelah kanan. Kalau tak cari betul-betul, mesti tak nampak sebab ianya berpagar batu tinggi.


Masjid ni masih lagi proses baik pulih


Putar tombol pintu pagar depan, alamak, kunci. Then, kami cuba pusing ke belakang untuk cari pintu lain. Kak aimi try pusing, alamak tutup lagi. Sudah, nak solat kat tepi masjid inikah? Kalau ye, mana nak ambil wuduknya? Tiba-tiba, kuasa Allah kan, ada orang dari dalam buka pintu sebab dia nak keluar. Rupa-rupanya, pintu tu tarik keluar and agak sedikit ketat *penerangan inoocent kak Aimi. hehe*.. Akhirnya tercapai juga hajat kami untuk solat di Perth Mosque ni. Ruang solatnya yang dibuka cuma kecil dan masjid dalam proses membaikpulih. Walaupun kecil, ada orang solat dan budak-budak datang solat kat sini. Kelebihan dalam pembinaan masjid boleh rujuk sini.  Maybe boleh rujuk pada saudara kita disana untuk menyumbang kepada membaikpulih masjid.

Balasan bagi orang yang membangunkan masjid.
Balasannya ialah Allah akan membinakan sebuah rumah seumpamanya di syurga. Kata Imam An-Nawawi, maksud rumah seumpamanya itu ialah; 1) rumah besar(istana) yang tidak pernah di lihat mata dan tidak pernah di dengar telinga dan tidak pernah terlintas dalam hati seseorang. 2) rumah yang mempunyai kelebihan daripada rumah-rumah dalam syurga seperti kelebihan masjid berbanding dengan rumah-rumah dalam dunia.

After solat, kami singgah makan kebab. Walaupun harganya memang boleh tahan mahal (AUD 12 ~ RM 36), tapi amount kebab ini boleh makan 2 orang. Mungkin anda tidak percaya, tetapi bayangkan roti john yang sederhana panjang penuh inti dan kulitnya nipis, laratkah nak makan sorang. After kami makan, kami jalan pulang ke Hay Street, kali ini nak ke Harbour Town. Untuk pulang ke Hay Street, jalan yang kami lalu lebih singkat bahkan hanya 10-15 minit sahaja untuk ke sini. Dekat!  Sreet ini seumpama Vietnamese street sebab kedai-kedai dan restoran - restoran mostly run by Vietnamese community.



Kalkulas adalah bidang kami! (not for fifi and ja)

Jalan yang kami ambil tu, straight keluar ke Jambatan yang berhampiran Wellington Bus Station.  Kami tunggu Yellow Cat yang akan bawa kami ke Harbour Town (Stop 17). Apa itu Harbour town? Rujuk kakiberangan.  Haha, ini tempat shopping dear.  Masa kami sampai Harbour Town tu, hari sedikit gelap sebab masa tu dah hampir 5pm. Perth city if weekend memang sangat awal tutup kedainya, seawal jam 6 petang. Kami cuci mata sahaja. Ada kedai kebab halal di dalam Harbor Town ni, jangan risau kalau tiada tenang untuk shopping. Juga ada Boost Juice yang sedap untuk hilang dahaga ye kawan-kawan.



Memandangkan masa kami tiba tu kedai mostly dah tutup, kami keluar and duduk sambil tunggu Yellow Cats untuk bawa kami pulang ke Wellington Bus Station. Then, after tiba di Wellington Bus Station, kami ambil bas ke Mirrabooka and seterusnya ambil bas ke Marangaroo. Untuk pulang ke Marangaroo kami ambil bas nombor 370. Stop number? Masa ini kami tak ingat stop number pun. Dok la carik park yang dok posing-posing time siang tadi. Malangnya gelap gelita. So, Fifi ke depan and bertanya pada driver bus tersebut. Rupa-rupanya kami tak masuk ke Marangaroo lagi, kata sorang lady ni. After dah masuk simpang Marangaroo, lady tadi beritahu ini area Marangaroo.  Yang penting driver ni very helpful. Beliau bawa slow and help us to our bus stop destination.  Kami terturun di bus stop yang awal sikit dari yang sepatutnya.  Jalan dalam 2 - 3 minit, jumpa the right bus stop, catit number, then head to homestay.

Sampai je rumah Hj Yon, Ja terus siap-siap untuk masak and the rest bersihkan diri. Sempat juga berjumpa wifey Hj Yon, Mak Ila. Mak Ila baik sangat! Peramah! and paling penting, macam ibu-ibu dan buat aku rindu mak aku! After makan, kami rest and tidor.  Thanks Ja for dinner!

Tips for public transporting in Perth:

1) List all tempat yang korang nak pergi dengan melihat Transperth. Make sure korang dah ada semua information tentang bus station yang korang nak naik tu. If korang nak menapak macam kami *serius penat*, boleh je. Kami kat Perth bulan 8, which bulan winter.  So, sejuk jugalah berjalan-jalan tu.

2) CAT adalah free. In fact, ada 3 jenis CAT di Perth City. Yellow, Blue and Red. Anda boleh naik CAT ini di station khas (yang ada tulis CAT stop number bla..bla). So, do not worries about CAT and importantly, CAT sgt menepati masa yang dorang catatkan. For e.g "next bus will be arriving in 10 minutes". So, tunggu je la 10 minit.

3) Kalau anda merupakan family 4 orang (2 adults, 2 concessions), anda boleh ambil one day pass yang bernilai AUD 11.60 for all four of you. Menariknya tiket ini boleh digunakan untuk naik semua bas dan train yang under Transperth. Just show your ticket and off you go. If anda berenam macam kami, ambil one day ticket for 2 person (tak ada concessions), still harga ticket menjadi AUD 5.80 per person. Accessible for all Transperth. Nak kata berbaloi, aku tak pasti. Tetapi, if korang malas nak drive or nak merasa public transport di Perth ni, berbaloilah.

4) Pack your lunches. Make sure korang bawa air or any foods untuk cut cost. Aku memang dah include dalam itinerary aku untuk sepanjang Perth city et al, memang makan sahaja kebab dan lain-lain. Sebabnya if kita explore outside Perth (north or south WA), memang susah nak jumpa makanan halal. So, kami simpan makanan kami yang ada tu untuk 3 days trip yang outside Perth. Korang boleh bajet untuk sekali makan diluar untuk cover lunches dalam RM 50/ person. Memang pricey but if boleh share for two, then it will cost you guys about RM 25 ~ AUD 8++.

5) Solat. If korang tanya, macam mana korang solat kat Perth tu? Tak takut ke? Ke korang tak solat? Huishh.. Perth Mosque kan just few steps away. Boleh sangat nak singgah. In fact, masa kat Fremantle (next entry), kami solat kat lorong-lorong. Janji bersih. Sila bawa sejadah *aku terlupa.. hehehe.. thnx kak Ima, kak Aimi and Faris yang bagi saya pinjam* untuk solat and alas kaki bila nak sujud. Wuduk? Ambil kat toilet.  Sinki for all but air tuk kaki, tadah air dalam botol then basuh kaki kat toilet (aku buat ni kat Jepun).  Masa kami kat luar Perth juga kami solat di tepi jalan je.  People looks, but then they just walk away and Alhamdulillah, Allah Maha Membantu. Dia lindungi kami masa kami solat. Tipu kalau kata tak awkward, but then it just fine and syukur dah solat!

Erk, tak ada tips dah. Aku tak berapa nak ingat daaa. Hehehe. So, if you have any comments or questions. Sila tanya je, jangan memalu.

Till then,

15 comments:

  1. Zette : tak ada link nak klik untuk dapatkan no tuan Haji tu

    ReplyDelete
  2. langit perth biru... awan macam gula2 kapas. lawaaaa

    ReplyDelete
  3. Aah nak cakap pasal langit gak. Lawa sangat ada awan kepul2. Kebab kat negara lain memang besar kan. Kalau nak jimat, boleh sharing.

    Btw, just nak share. Saya pernah solat duduk atas bench (sebab xyakin kawasan tu bersih). Wudhu kat toilet but xbuka kasut. So solat while still pakai kasut. Islam ni mudah kan jadi memang xbolehlah bagi alasan xleh solat during travel.

    ReplyDelete
  4. Cuaca cerah je time tu eh? Geram nengok langit. Rasa2nya seswai tak aussie utk solo traveller?

    ReplyDelete
  5. syoknya syoknya...
    kena cari masa and duit nak cukupkan tabung ni..

    ReplyDelete
  6. Tengok gambar keta yang kat traffic light tue, nampak macam Satria Neo, bukan ke?

    ReplyDelete
  7. Hi zette, boleh tak nk dapatkan email...nk contact awak ttg itinerary Jepun...
    ni email saya cattleyaborealis@gmail.com.

    -zai-

    ReplyDelete
  8. Ada gak plan nak g perth, tapi belum ada rezeki..apa menarik ek kat Perth?

    ReplyDelete
  9. salam perkenalan...so, sekitar Perth korang guna public transport je la kan??

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. boleh bagi contact no. dan emel hj Yon Homestay? rodziana85@gmail.com terima kasih

    ReplyDelete
  12. saya sekeluarga akan ke Perth 1hb August 2016 nie...camna ya nak contact Hj yon untuk dapatkan homestay...?

    ReplyDelete
  13. Assalam.bole saya dptkan no contact Hj Yon?

    ReplyDelete