Enough me! Its you now!

Monday, August 4, 2014

Perth, Wait Awhile (WA) - Day 2

Assalamualaikum…

Harap semua sihat-sihat dan diredhai Allah selalu.  Entri setahun lepas, Perth masih tertangguh atas kesibukan mengejar kerja-kerja pejabat yang tak putus-putus.  Alhamdulillah, keadaan kembali tenang setelah aku selesai tugas untuk tempoh ini.  Jom kita sambung entri Perth untuk hari ke-dua.  Before aku proceed, aku mengambil kesempatan ini untuk memohon maaf kepada korang sebab lama tak update entri.  Aku mengambil masa untuk aku bertenang dari kehidupan aku yang kusut-kusut.

Tokyo Camii (2014).  Masjid ini dibina ala-ala Blue Mosque Istanbul.

***

Entri untuk Perth, klik sini.
Entri untuk Perth, day 1 (24 Ogos 2013), klik sini.

Hari ke-dua ini, kami masih menaiki kenderaan awam.  Hari ini, trip ke Fremantle.  Pagi-pagi lagi dah keluar dari Marangaroo and then, terus tunggu bas.  Sama seperti hari pertama, kami beli Transperth tiket untuk family.  Jimat.

Sampai di Wellington Bus Station, kami terus ke train station untuk ke Fremantle.  Untuk train, korang kena beli tiket lain sebab tak termasuk dalam all-day pass tu.  So, beli tiket then berjalan ke train.  Problemnya adalah, kami kena lari sebab train dah nak bergerak.  Nak tunggu next train macam lama lagi.  Kami berlari sekali dengan orang baru balik dari marathon.  Ramai pulak tu.  Memandangkan hari ini weekend, so ramai orang.

Perjalanan mengambil masa lebih kurang sejam sebab train ni berhenti di setiap station.  Dan paling penting, Fremantle adalah station yang terakhir.   Fremantle.  Ia tempat yang unik.  Macam kota tinggalan, kota lama.  Lensa kamera cap ayam aku tak putus-putus merakam bangunan buatan manusia ini.  Unik.  Tempat pertama yang kami nak tuju: isi perut.  Macam koroncong untuk ana pula perut aku ni.  Kami jalan kaki dari Fremantle station dan belok kanan untuk ke Kailis.

Kami melewati E-shed market dimana akan kami singgah masa nak pulang nanti.  Jalan terus sahaja dan aku lihat tak ramai orang pun time weekend macam ni.  Tak jammed and tak packed dengan manusia.  Selesa berjalan kaki dan angin sepoi-sepoi bahasa.  Berhampiran Fremantle Maritime (pronounce: maritaim), terletaknya Kailis dan Cecileros.  Tempat ni, restoren seafood.  Kami meburu fish and chips di Kailis untuk hari ni.  Kedudukan Kailis tepi laut dan aku boleh katakan, ramai sangat manusia disitu.

Dah makan fish and chips (satu set, boleh makan 2 orang: AUD50).  Kenyang dan puas hati.  Memang sedap dan berbaloi.  Dah kenyang, sesi cam-whore beramai-ramai.  Dari Kailis ke tepi pantai dan terus je museum.  Cantik kot pemandangan di sini.  Memang berbaloi!!

Sudah bergambar, kami buat keputusan nak solat di lorong rumah siapa tah.  Tapi yang pasti, inshaAllah, bersih.  Ambil wudu di tandas awam.  Usai solat, kami ke E-shed market.  Cuaca mulai redup dan kami naik bas CAT untuk ke E-shed market dari museum.  Letih nak jalan kaki semula ke sana.

E-shed masket ni penuh barang-barang.  Dari yang murah ke mahal, pilihan terletak di tangan korang.  Tapi bile kami sampai, e-shed dah nak tutup sebab waktu tutup E-shed market jam 5.30pm.  Kami terus ke Megabes (Singaporean yang stay di Perth), dan jumpa Nisa.  Nisa is a lovely girl from Singapore.  Dia baru je migrate ke Perth.  Orangnya manis, kecil molek dan cantik.  Korang boleh ambil Nisa as tour guide untuk korang jalan-jalan dengan public transport kat Perth ni.  If you guys nak number dia, mesej aku dan aku akan berikan nombor beliau.  Dia student lagi di UWA dan she's Singaporean.  =)

Since kami dah macam terlewat dari schedule dan nak kejar bas, Nisa bagi route yang sesuai pada kami.  Dah catit dan E-shed pun dah nak tutup, kami terus pecut (a.k.a berjalan pantas) ke Fremantle station.  Alhamdulillah, untuk day-2 ni, semua orang dah tau mana nak turun untuk ke rumah Haji.  Dah sampai umah, rehat-rehat dan makan-makan.  Before tido, kami pack baju untuk hari ke-3 since kami akan ke utara, selatan dan timur Perth.  Kami memang tak sewa umah Haji selama 3 malam and Haji kata “ok, tak ada masalah”.  Thank you Haji sebab memahami bajet kami!

K la,

Till then,

1. Betullah orang cakap, Perth ni cukup cantik. Terima kasih atas perkongsian, dapatlah juga saya tengok

2. lor kenape tutup muka :D

anyway salam singgah ;)

3. salam sis

boleh bagi contact nomber hj yon tak