Enough me! Its you now!

Monday, May 6, 2013

Bekerja di Kota Kinabalu, Sabah (Part 3 of 3)

Assalamualaikum...

Entri penuh tuk KK, klik sini.
Entri tuk hari pertama (2 Dis 2012), klik sini.
Entri tuk hari kedua (3 Dis 2012), klik sini.

Hari ke-tiga di Kota Kinabalu ni acaranya lebih kepada melawat-lawat ke tempat-tempat yang sempat untuk di lawati, dari after zohor till malam.  Sebelah pagi sehingga tengahari, kami berkonferens.  Sesudah habis sesi konferens pagi, terus lunch.  After lunch tersebut, maka tamatlah sidang konferens tersebut.  Jadinya, kami mengambil kesempatan untuk melawat tempat-tempat menarik disekitar KK, dengan waktu yang agak terhad.

Sementara tunggu lunch, singgah ambil angin

Conference last day

Tempat pertama yang dilawati, mestilah rumah terbalik.  Rumah terbalik ni mmg one of the kind in Malaysia. No pictures are allowed in the house.  Memang agak sedikit pening bila kat dalam ni.  By the way, sangat menarik okay.  Even though the house is so simple, but the idea, the idea is unique and a lot of glue needed.  heheh. *joking*..

Kan, rumah ni terbalik.. kagum tau

hehee.. kereta pun terbalik tau

After rumah terbalik, we head to Jambatan Tamparuli.  Jambatan Tamparuli is the bridge used by locals untuk seberang sungai.  Tapi, jambatan ni sgt la jambatan gantung.  Dan aku memang sangat gayat.  Untuk seberang tu, aku mengambil masa lebih kurang 30 minit.  Akan tetapi, kanak-kanak seumur 10 tahun aku kira, berlari-lari anak atas jambatan tu.. *apekahhhhh*.. Jangan kata aku termotivate, rasa nak menangis lagi adalah, sebab aku mmg gayat tinggi.  If bungee jumping or any extreme activity, I am okay with it, but this thing, sgt membuatkan aku gayat.

Waduh... tengok gambar pun teringat time aku gayat tu... *nanes*

Jambatan tamparuli

Jalan yang sempit tu tak jem pun.  Bagus orang Sabah, sabar je ambil turn untuk lalu jalan kat bawah ni

Akhirnya, sampai jugak ke seberang

By the by, aku sampai jugak ke hujung dengan selamatnya.  hehe.  Kebetulan, ada pasar petang aku kira, so, dapatlah tengok apa yang dijual oleh locals.  Menarik pasarnya.  Tiba-tiba, hujan renyai-renyai and kami malas nak patah balik guna jambatan tersebut.  Maka, Azdi menawarkan diri beliau untuk amik kereta.  heheh.

Hujan dah

Sesudah jambatan tamparuli, kami ingat nak ke Kundasang dengan masa yang ada.  Mana tau, boleh tengok-tengok apa yang ada.  Akan tetapi, hujan yang renyai-renyai tadi semakin lebat.  So, nak tak nak, memang kena patah balik.  Tak ada dah tempat yang terlintas di fikiran, then, we shoot to bandar KK.

Setiba di bandar KK, kami hunt mutiara murah.  Masa tu dah pukul 5pm.  Teringat kata-kata Dr Riaza, she told us that there is a shop, Jamilah.  Memang murah mutiara yang dia jual.  Cari punya cari, akhirnya jumpa, but then, the store were closed already.  Tak apa, masih ada lagi esok, which flight kami petang, heheh.  Jadinya, kami round-round dengan jalan kaki sahaja ke sekitar kawasan tu then, jumpa pasar malam, sebelah Le Meridien Hotel, (thank Diane Teo!).... Then, setelah beli apa-apa yang patut di pasar tersebut, perut mula lapar.

Perut yang lapar tadi, kami pilih untuk makan di medan ikan bakar di bandar KK ni.  Memang murah tau.  Kami ambil ketam, ikan, udang, tomyam and sayur for 5 person only cost us around (plus minus) RM100.00.  Murah laaaaaaa.  Sedap pun sedap.  Banyak gerai kat sini, pick wisely ye.  hehe..

Nom..nom.. sedap tau..

Sudah makan, memang terus pulang hotel sahaja sebab dah terlalu penat and dah terlalu mengantok.  Esok sudah mahu pulang.  heheh..

*** end day - 3 ***

Last day in KK, we head home.  Pagi-pagi lagi dah kemas barang, and terus breakfast.  Breakfast kat kedai makan seberang jalan Sutera Harbour.  Then, shoot to aiport untuk hantar Azdi.  Flight beliau pagi sebab naik mas *eh, tetiba*... hehe.  After hantar Azdi, kami terus ke Jamilah.  Menunggulah kedai tu bukak sebab memang awal lagi.  Kami memborong sakan sebab memang murah.  Sangat murah and berbaloi.  :)

Rupa depan kedai ini

After Jamilah, kami ke pasar kraftangan and pasar ikan masin.  Untuk mencari barang-barang souvenir for the vary last minutes.  Aim, balik ke hotel before 12 noon since check out time is 12 noon.  Sapa nak bayar if terlajak check out...  heheh.  Kat pasar ikan masin tu, korang boleh tengok rumpai laut yang femes tu, collogen.. Murah tau dia jual compare kat sini.  But I do not know the grade.  hehe.. Tgok boleh, makan ok, tapi grade, sorry tak dapek nolong do.  hehe..

Sorry, gambar tak banyak sebab dok ralit pilih barang.. hehehe..

Akhirnya, kami berjaya menyoppingkan diri and pulang ke hotel dalam 11am gitu.  Kemas-kemas sikit and then, terus ke airport tuk flight pukul 4.20 petang.  Sampai di airport, cari surau untuk solat zohor dan jamak asar.  Sambil tu, mengemas sikit barang-barang yang dibeli tadi.  hehe.

Airline yang membantu aku walaupun harga makin mahal.. tapi aku mengerti sebab minyak makin mahal, gaji makin mahal, airport tax makin naik.  Jadinya, tiket pun mahal.  But, still, it is the cheapest one :)

Dah, tamat sudah.  Hope korang baca la apa yang aku merapu ni.  Alhamdulillah, aku da jejak kaki aku kat Kuching and KK last year.  Tahun 2012 yang lepas, banyak mengajar aku how to manage my cuti rehat and manage my money just for holiday.  I know I am not a fully backpacker and I am not trying to be.  I am an independent traveller (suit me, I think).  Hopefully, this year, aku boleh limitkan kepada 4 places sahaja.  Tak mahu rushing-rushing.  heheh..

K la, habis dah entri KK.  Which I think the last one.  Ada lagi entri, entri ke Langkawi and Gambang Waterpark Resort.  Tu event family and event termpat kerja.  Entri menyusul nanti ye.  Thanks for reading this entri and bye-bye~

Till then,

1. Saya rasa bukan bersebelahan Hyatt Regency Hotel sebaliknya Le Meridien Hotel. Banyak kawan saya pun cakap Jamilah punya paling murah.

1. ok.. jap, saya betulkan.. thanks for the info~~ :)

2. jauh kereta terbalik tu datang dari Johor!

3. Apa..rumah dan kerata terbalik..mmg kreatf..berpusing kepala JM nak trgk...hehehe
    Tapi kenapa no plate keta dr Johor dan bukan Sabah eh...mesti ada citer di sebaliknya kan :-)

1. tak ada pula nyatakan kat situ tentang no plate johor.. haha.. yang penting, memang rasa nak muntah time dalam rumah tu..

4. banyak jugak korang cover even half day jer lepas conference, kalau one day...mesti dah merata korang pergi kan...zette, nak jadi backpacker tak boleh gayat-gayat, nanti camne nak buat bungee jumping, cewah...gurau je :)

5. Hmmm...best nampaknya @ tempat ni!