Enough me! Its you now!

Wednesday, December 11, 2013

Padang - Bukittinggi, Indonesia (Fourth Day and Fifth day-last day)

Assalamualaikum...


Lamanya la aku tak update apa-apa kat blog ni.  Da bersawang.. Bukan tak mahu update, tapi kekangan masa dan waktu yang sangat mencemburui aku, aku terpaksa menjadikan blog ini a part time job instead of doing it full time.  Lama juga tidak ber-update, 2 bulan. Dan, bulan ini adalah yang terakhir pada 2013.  Ok, kita sambung ea.. Keep on reading please.. :)


***

Entri untuk Padang-Bukittinggi, klik sini

Entri untuk Padang-Bukittinggi (First day), klik sini.
Entri untuk Padang-Bukittinggi (Second day), klik sini.
Entri untuk Padang-Bukittinggi (Thrid day), klik sini.

Pagi-pagi lagi kami dah check out dari hotel. Malam ini (malam ke-3) kami akan tidur di Padang. Aku dah book hotel Hang Tuah melalui Agoda.com. Horror gile hotel ini. SILA JANGAN DUDUK if book guna online. Ini my 10sen opinion. If korang nak caras or rasa tak patut aku buat begini, sila baca blog lain. Tak payah baca blog aku. *tetiba sentap*. hehe. Sepanjang perjalanan kami dari Bukittinggi ke Padang, banyak tempat yang kami singgah.

Diantara perjalanan itu, kami dibawa ke tempat makan tepi kolam (tak ada gambar, maaf) juga tempat membeli alpulkat.. alpulkat or avocado.. rasa avocado ni kelat-kelas lemak.  Bagi aku kurang sedap, tapi orang lain, rasanya sedap je. Aku yang cerewet mungkin..

Rupa alpulkat yang lemak-lemak kelat

Kedai baju saiz jumbo
Jumbo itu saiz besar. Memandangkan adik aku ingin mencari baju-baju bersaiz jumbo, beliau meminta Riki membawakan dia ke tempat-tempat itu. Maka, Riki membawa kami ke 2,3 buah kedai juga yang terletak di Bukittinggi ini. Kalau ada saiz, boleh beli.  :)

Tabek Patah
Tempat ni aku rasa tak perlu diperkenalkan lagi.  Ianya merupakan kunjungan wajib untuk merasa kopi herba unik.  Ada bunga lawang, kulit kayu manis dan lain-lain campuran. Ianya dikatakan berkhasiat dan bisa mengurangkan darah tinggi dan kencing manis.  Kami mencuba kopi ini dengan pisang salai.  Sedap sangat-sangat.  Dengan pemandangan lagi.  Dah puas borak-borak and habis mengopi, kami membeli sikit makanan untuk dibawa pulang ke semenanjung.


Kopi herba + kulit kayu manis + pisang salai = terbaik
 

Coklat yang unik.. Kulit penyu ini asli ye.. ni Riki yang btau.. kasihan lak rasa

Sulaman Hajah Rosmah
Toko sulaman ini juga tak perlu aku perkenalkan pada korang.  Tempat ni famous kot.  Cer Google, macam famous je, macam famous je.  hehe. Hajah Rosmah memang tak asing lagi dalam dunia sulaman.  Kedai sulaman dia ramai penyulam dan sulamannya kemas dan cantik-cantik.  Aku sempat beli 2 helai tudung, cantik dan kemas sulamannya.  Harga? Jujur cakap, luar kemampuan sebab nggak murah.  Masa ni taraf ribuan je semua. Tapi sulaman memang kemas, jika anda semua peminat sulam dan pentingkan kualiti, sila beli. Pasti tak rugi.


Istano Bosa Pagar Ruyung
Tempat terakhir yang dibawa Riki adalah istana ini.  Istano bosa pagar ruyung.  Istana ini beratapkan minagkabau dan ukiran dibadan istano amatlah cantik.  Kami pun camwhore depan istano ni umpama kami sendiri punya.  Juga masa ni, hari dah kelihatan suram dan hujan rintik-rintik mula menitis.  Kami berlari ke kedai di seberang jalan istano.  Beli apa yang patut, terus shoot to Hotel Hang Tuah.




Hotel Hang Tuah
Jika anda nak juga duduk disini, sila minta supir yang booking.  Memandangkan aku book guna Agoda.com, aku nak complaint pun tak berapa sedap (yelah, dah murah hotel ni).  Masalah yang aku hadapi antaranya tidak ada free wifi, receptionist yang kurang mesra, bilik yang usang (katil tua yang reput), toilet tersumbat dan kotor.  Please jangan tinggal disini.  Ini review aku as one of the customer.  

Bertentangan hotel Hang Tuah ini ada Ramayana dan kami singgah lagi.  Jalan kaki sahaja dari hotel.  Da puas tawaf, pulang ke hotel untuk bersihkan diri.  Malam tu, kami dinner seafood di Padang ini sebab kata Riki, sedapnya disini adalah seafood.  Percaya atau tidak, total kami makan berenam dan pelbagai lauk adalah RM40 lebih sahaja. Siap sotong goreng tepung 2 pinggan (sebab tak tahu 1 porsi besar mana).  Sila cuba seafood di Padang! Minta supir korang bawakan.  Dah makan, tidurlah di hotel horror itu.. nak buat macam manakan. Esok nak balik dah.  Flight pagi...

Tamat sudah cerita Padang-Bukittinggi, Indonesia.  Maaflah sebab aku terlalu mengambil masa untuk trip ini. Kerja hakiki berkejaran dengan kerja peribadi.  Bari tadi terbaca kisah allahyarham Ammar, pelajar Malaysia di Turki yang mati syahid.  Mengagumi beliau, merantau untuk ilmu.  Terpana aku sekejap.  Aku berdoa agar semua trip yang aku telah/akan pergi, Allah beri hidayah dan pahala yang berlipat ganda.  Misi aku setelah Perth telah membuka mata dan aim aku.  Apa aim aku? Tungggggguuuuuu...

Till then,


15 comments:

  1. Semua orang pergi bukit tinggi dari padang.. jarang ada pergi ikut Pekan Baru.. hujung minggu ni akan ke Pekan Baru dan nak ke bukit tinggi sekali.. harap trip will be seronok mcm org padang - bukit tinggi jugak la :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la.. pekan baru dekat kan ngn dua tempat ni... hope awak seronok kat sana.. inshaAllah... :)

      Delete
    2. Sebenar Pekanbaru agak jauh dari Bukittinggi... dalam 5 jam perjalanan gitu... boleh kematu vontot kalau tak berhenti rehat.

      Alpukat tu sedap kalau dibuat jus... pekat berkrim...

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. nasib baik la dapat supir bawa RAV4.. kami berempat bersama supir.. memang jauh benar dari Pekan Baru ke Bukit Tinggi.. 5 jam jugak nak sampai.. tapi berbaloi.. sebab member banyak shopping di bukit tinggi..

      harga supir pun dia charge 900 ribu sekali semua la.. duit makan dia, minyak petrol.. dan yang best otw balik supir bawa kami ke Lembah Harau untuk bermandi manda di air terjun .. memang seronok.. :D

      Delete
  2. Kita mengembara utk melihat betapa Allah Maha Pencipta..berbagai budaya, bahasa,.mukabumi..

    Cokelat obat stress, bestnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sangat setuju.. teramat setuju.. bukan mengembara untuk menunjuk-nunjuk.. tapi more to spiritual.. charge bateri iman yang semakin berkurangan.. lihat kuasa Allah di negara lain merupakan pengalaman yang paling berharga.. :)

      Delete
  3. Ha'alah..rasa cam dh lama sangat tak singgah sini...

    Dah nama pun Hotel Hang Tuah kan..mesti penuh Lagenda hahahah

    Alpukat ni sedap di makan bila buat JUS je..

    Dulu singah jugak di Tabek Patah ni..pastu masuk dapur dorang tgk cara dia buat pisang salai tu...terus tak jadi nk makan...munim kopi je heee

    ReplyDelete
    Replies
    1. nape? nape? kitorang tak tgok pun.. terus melantak je sebab da lapar sgt...

      Delete
  4. Menarik gak trip Padang ni lepas tengok gambar Istano Bosa Pagar Ruyung...tertarik dengan structure nya. Selain tu, Kopi Herba pun nak cuba! Rasa dia macam mana eh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kopi.. mestilah pahit.. hehheeheh.. sama je rasanya cuma sedit berempah... saya tak berapa gemar.. :)

      Delete
  5. Jalan jalan ke sinii..tetiba ternampak blog saya di blog list ni.tq ye..:)...salam perkenalan

    ReplyDelete
  6. salam..
    wah tak pernah sampai sini.. baru ada cdangan nak pergi..
    tambah kat istana boga tu..alamak cantik betul view dia. harap satu hari boleh pergi :)

    ReplyDelete