Enough me! Its you now!

Friday, March 28, 2014

Berliburan di Jawa Timur, Surabaya - Hari 1

Assalamualaikum…

Apa khabar? Harap sihatlah semua hendak-Nya.

Entri penuh Surabaya, klik sini.

Pray for MH370.  Saat-saat macam ni, aku nak menulis pun tak ada mood sangat.  Tapi aku gagahkan hati sebab life goes on.  We have to pray for them but still, we cannot forget our obligations.

Aku lama tak bersiaran sebab berpindah awal bulan 2 hari tu.  Pindah tempat kerja dan pindah rumah.  Tempat kerja baru tiada internet, komputer dan kemudahan lain.  Bahkan, hari pertama sampai tempat kerja, masuk office dan mengemas.  And now, dah ada semua.  Alhamdulillah.  Kami perintis (if you guys are wondering kenapa tak ada apa-apa kat situ).  So, nak dijadikan cerita, hard disk laptop kesayangan (umur: 4 hampir masuk 5 tahun) telah merosakkan diri beliau.  Maka, semua entri yang aku karang dalam words telah dimamah kerosakan itu.  Aku nak betulkan lappy tersebut, tetapi mengambil masa sebab nak kena pergi Low Yat nun.  Jauh! Sedih!

Jom sambung entri Surabaya.  Hari pertama.  Kami bertolak dari LCCT jam  9.30 pagi dan tiba di Surabaya jam 11.30 pagi (waktu Indonesia).  Setelah selesai urusan imigrasi, kami bertiga (me, my lil sis and my mom) keluar dari ketibaan.  Tercari-cari akan Pak Nur.  Kelihatan seorang lelaki perrtengahan umur, kurus dan ketinggian sederhana tercari-cari akan seseorang.  Dia pandang aku dan tegur nama aku.  Aku jawab dengan senyuman je lah.  Lantas di ambil segala beg dan dimasukkan didalam kereta Avanza.  Lalu, kami meminta Pak Nur membawa kami ke rumah makan kerana perut sudah berkeroncong.  Lapar!

Kami makan disini!

Selesai makan, kami langsung ke Bromo.  Yes, on day one ni, itinerary kami Bromo dulu.  Perjalanan ke Bromo memakan masa kurang lebih setengah hari.  Kami tiba di Bromo pukul 5 lebih begitu.  Pak Nur bawa kami melihat pemandangan Bromo terlebih dahulu di penghujung jalan.  Hotel Cemara Indah.  Tempat paling hujung dan berdepan dengan Bromo.  Untong le sape mampu nak duduk sini.  Ada restoran yang kat sini if korang nak makan malam.  Kami bawa bekal dari rumah, so untuk malam tu, makan nasi dan rendang!

Pemandangan sepanjang perjalanan ke Bromo

Tak sabar nak tengok dari dekat!

Setelah puas dinginkan badan, rehatkan kaki, kami terus ke hotel tempat kami menginap.  Hotel Sukapura Permai.  Bermalam satu malam.  Hotel ni okay.  Within our budget.  Aku memang beritahu Pak Nur yang sepanjang di sana (Surabaya) aku punya bajet agak terhad.  So, dia memang carikan hotel within the budget.  Bagus Pak Nur.

Sebelum kami rehat-rehat, Pak Nur beritahu yang esok aturcara bermula jam 4.30pagi.  Right after subuh.  Mak aku dah siap-siap kunci jam dan tidur awal.  In fact, dorang juga akan buat wake-up call sebab risau kita terlepas pemandangan pagi yang cantik tu...

Tu je lah yang mampu aku tuliskan dalam masa yang singkat ni.  Nanti aku sambung lagi.

Till then,

1. Zette : Servis Pak Nur tu ok tak..leh la kongsi info pasal Pak Nur ni mana tahu kalau JM nk ke sana leh cari beliau...teringin nk ke Bromo coz dh ramai rakan blogger sampai sana..cam best je

Mesti best leh jln2 ngan family kan...

1. JM... saya ada letak kat dalam entri pengenalan surabaya.. hehehe :)

2. giler kepantasan kak JM kitewww komen..huhu
    aku pun nak tahu sevices pak nur tu n contact.. tq in advance..

1. Hikss..Aza..pembaca tegar blog katanya...buat kerja 2 dlm 1 ni

2. tula... hebat gile JM ni.. kagum aku.. kekekekeke...

aku ada letak kat dalam entri first surabaya... :)

3. hmm. rindu indonesia bila tgk ganba food tu.
    mula la nak tgk AA carik tix indon murah-murah.. :P

1. tu la... masakan indon lain kan... lain yang sedap... serius sedap..

g rembat cepat tix... :D

4. Cept sambung nak tengok korang bagun tak seawal tu nak tgk pemandangn indah hahahaa :D