Enough me! Its you now!

Saturday, April 26, 2014

Berliburan di Jawa Timur, Surabaya - Hari 4

Assalamualaikum...

Muka aku berbelang.  Baru balik Langkawi kekdahnya.  Seronok pergi kali ni sebab kami sekeluarga (9 orang) dapat berkumpul di luar rumah.  Satu keajaiban.  Kami ke Kilim Tour dan naik cable car. Seronok sangat! Selebihnya, bershopping chocolate dan mandi laut.  Aku tak mandi laut, tapi tidur di tepi pantai.  Angin sepoi-sepoi  Seronok.  Mana tak hitamnya.  Hehe.

***
Entri penuh Surabaya, klik sini.
Entri hari pertama, 23 April 2013, klik sini.
Entri hari kedua, 24 April 2013, klik sini.
Entri hari ketiga, 25 April 2013, klik sini.

Jom sambung entri hari ke-empat dimana agenda utamanya, kami shopping! Yes, habiskan duit shopping.  Kami bershopping di 2 tempat, Pusat Grosir Jambatan Merah dan Pusat Grosir Surabaya.  Tetapi sebelum shopping, kami singgah di kilang rokok Sempoerna.  Kilang rokok.  Melihat perkembangan pembuatan rokok.  Banyak barang kepunyaan pemilik Sempoerna ni seperti contoh, motosikal, set alat muzik.  Rokok disini dibuat secara manual dan pekerjanya sangat laju.  Sangat menarik dan aku kagum kejap.





Kemudian kami ke Pusat Grosir Jambatan Merah dulu, then baru ke Pusat Grosir Surabaya.  Shopping.  Grosir bermaksud pukal/ wholesale manakala eceran bermaksud runcit/ jualan satu-satu.  Masa di Jambatan Merah, kami lihat-lihat dahulu dan membeli apa-apa yang patut.  Aku beli tudung untuk jualan.  Kualiti tudungnya sangat elok dan bawal kelas petama yang cun melecun tu hanya RM15.  Bidangnya besar dan sedap dipakai.  Ada yang murah, cuma bidangnya sedikit kecil dan jarang.  Dah shopping sikit-sikit sebab harganya agak tidak memuaskan, kami pergi lunch di kedai makan semalam.  Ayam goreng pemuda.





Lunch sudah dan kami langsung ke Pusat Grosir Surabaya.  Komen aku?  Jauh murah dari Pasar Baru Bandung dan Jambatan Merah.  Fesyen up-to-date dan kalau nak murah, kena beli secara grosir.  Tapi paling best, boleh mix and match tetapi kena pastikan harga mix and match tu sama.   Murah-murah!!!  Apa lagi, terus borong jubah cotton dan blouse yang cantik-cantik.  Harga jubah tu jatuh RM30 sehelai tetapi kami beli secara pukal.  Tetapi ingat, kena beli secara pukal tak boleh eceran.  Rugi!

Jambatan Merah ni seumpama Pasar Baru Bandung dan harga pun lebih kurang.  Macam mana aku tahu?  Sebab bulan depannya tu, aku ke Vietnam dan Bandung, sekali lagi.  Aku dah buat comparison. Harga yang aku boleh katakan, Surabaya lagi murah dari Bandung.  Terutamanya Pusat Grosir Surabaya.  Tak tipu.  Sila ke Surabaya.

Pelancongan kami bertiga ke satu lagi tempat menarik.  Makam Wali Songo.  Korang boleh baca pasal wali songo yang tekenal ini di dalam wiki dan blog lain.  Ramai sangat orang dan yang membaca al-Quran, Yassin dan lain-lain.  Kami sempat menghadiahkan al-Fatihah kepada wali ini.  Kemudian, kami ke kedai-kedai di luar makan.  Dimana mostly menjual barang dagangan untuk Negara Arab.  Aku beli jubbah, RM30.  Sini tak dapat harga ni.  Dan kebanyakkan harga jubbah sekitar RM20 – RM100.  Aku diberitahu peniaga disitu, jubbah ni dorang ambil dari manufacture pembuat jubbah tuk tanah Arab.  Aku tak kesah pun, janji cantik dan sedap di pakai.  Aku recommend akan kedai yang first sebelah kiri.  Murah dari kedai lain.  Makin hujung, makin mahal akan tetapi still under RM100.

Sesudah itu, Pak Nur bawa kami ke shopping complex untuk beli roti.  Sebabnya, kami tak mau dinner heavy.  So, kami beli roti dan air susu kotak.  Juga sedikit buah.  Then, balik hotel untuk istirahat.  Tu je entri kali ni.  Esok, hari ke-5 adalah hari untuk kami pulang.  Tapi flight kami petang, so masih ada lagi tempat menarik yang kami akan pergi.

** Sorry entry tak banyak gambar sebab kamera habis bateri dan busy shop-shop**

Till then,


5 comments:

  1. One of pekerja aku orang Surabaya. Bersinar muka dia bila aku tanya nama2 tempat yang ko mentioned dalam blog ni. Hahaha. Pastu duk promo suru aku lak gi sana. Rokok Sampoerna tu banyak gila orang seludup masuk Sabah tau. Kalau terhidu bau asap dia, pedas mata & pening kepala.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha bie...sila bwk aku g sana skali. Eh?

      Delete
    2. Mesti dia dok merindui tempat dia.. kekekek.. Surabaya best if orang suka nature... shopping pun okay~

      Delete
  2. Apa? Jubah sepasang rm30 mahu jm borong 10 pasang

    ReplyDelete
    Replies
    1. A'ah.. JM kalau g sini sila shop til drop ye.. hehehe

      Delete