Enough me! Its you now!

Sunday, February 17, 2013

Magical Dust of Cambodia (Day 4 ~ Part 2)


Assalamualaikum korang..

Entri untuk Kemboja trip (Day 4 - part 1 ~ 08092012), klik sini.

Entri untuk Kemboja trip (Day 3 - 07092012), klik sini.
Entri untuk Kemboja trip (Day 2 - part 2 ~ 06092012), klik sini.
Entri untuk Kemboja trip (Day 2 - part 1 ~ 06092012), klik sini.
Entri untuk Kemboja trip (Day 1  ~ 05092012), klik sini.
Entri untuk Kembja trip, klik sini.

Ok, lets continue on Cambodia, magical dust country.  For this day 4, part 2, kita sambung dari after melawat Angkot wat kay?  Do you guys still remember, I asked about the building structure... nape ley tegak berdiri.. time kat sana, aku tnye gak akak-akak ni.. katanya, dibawah tanah tersebut, MUNGKIN.. MUNGKIN.. terdapatnya kubur manusia.. sebab tu ianya tegak sampai ke hari ni.. aku cakap MUNGKIN! errr.. fikir-fikir.. sereeeemmmmm... 

Sesudah melawat angkor wat, abang Nasir membawa kami ke Bayon.. dia dropkan kami dapan pintu gerbang and pe lagi, camwhore time.. hehehehe.. ada gajah, tapi aku tak naik... sebab, tak nak bayar.. heheheh.. 

Gajah ini gagah

Percubaan pertama.. ko nampak tak berapa ramai punya kenderaan?

Baru nak ambil gambar gerbang sepenuhnya, banyak pulak kereta time ni.  So, aku tangkap je la gambar kepala segala worrior kat tepi pintu gerbang ni.  Banyak kepala yang telah musnah and UNESCO telah memberi funding untuk menambah segala kepala yang telah pecah tu.. *bunyi macam pelik*.. Papepun, layan gambar...

Gambar kepala-kepala di jambatan

Percubaan seterusnya juga tidak menjadi.. ramai sangat orang

Kepala kat belakang tu cam bengang sebab aku duk depan dia.. kekeke


Senyuman menawan dari kami.. erkk..

Dapat pun posing depan pintu gerbang ini

Da penat posing-posing and ambil gambar, kami dibawa oleh abang nasir ke dalam.  Ke tempat angkor yang lagi besar and paling penting.. tempat Lara Croft: Tomb Raider.. Kami singgah dulu ke angkor pertama, sekejap sahaja.. untuk ambil gambar sahaja...

However, masa tengah sakan amik gambar.. kamera aku kehabisan bateri.. ini bukan kali pertama perkara sebegini terjadi.. tapi aku pasrah.. redha... so, aku memasukkan diri aku dalam kamera orang... kamera kak farah.. heheheeh.. da puas bergambar, kami terus ke tempat - tempat menarik disekeliling angkor wat ni.. besar kot kawasan ni.. so, macam biasa, no camera, no picture.. gambar kat bawah ni je yang ada..

Rupa paras angkor

Zoom ini siketttt..

Dok posing depan angkor ni haaa.. panas kot time ni

Posing lagi..

Kami bertiga pusing dalam angkor ni lama juga sampai abang nasir kena pusing.  Penat naik turun angkor ini, kami bertiga balik ke van semula.  Next stop, Lara Croft shooting place.  Gambar pun tak ada, tapi yang mampu aku katakan.. harus mempunyai kekuatan mental dan fizikal tuk sampai ke tempat ini.  Sebabnya, sangat jauh untuk berjalan kaki.  Dah la aku bangun awal then tak breakfast, berjalan kaki.. Memang lesu gila kot..

Macam biasa, kami posing-posing dengan kamera kak farah.. *no pictures, sorry*.. Sambil - sambil ambil gambar ni, ada juga tour guide yang bg salam... muslim aku rasa.. memula cam pelik dan rasa reragu nak jawab or tidak, tapi akhirnya kami buat kesimpulan, beliau muslim... =)

Da penat bergambar dengan pelbagai posing, maka, kami keluar dari tempat itu... abang nasir da siap tunggu da... kat pintu keluar tu, ramai kanak-kanak menunggu untuk kami beli barangan dorang.. malangnya dik, akak ni bajet ciput.. mmg ciput je.. tak masuk dalam listt... sorrryyy sgt-sgt.. *sob3*.. Masuk kereta, perut bebunyi... terus tido.. heheheheh.. memang tak ingat ape dahhh time tuuu.. heheheh..

Kami dibawa abe Nasir tuk makan di kedai makan melayu.. The cooker is Indonesian, but the place is owned by Malaysian... ada hotel lagi kat atas tu.. so, pepagi buta, dapatla sarapan halal.. rasa? boleh la sedap... =) Jangan tnye aku ape nama kedai tu.. kan udah dibilang, kameranya sudah kehabisan bateri.. 

Da makan, sampai hotel, terus tido.. Kami janji dengan abang Nasir tuk amik kami dalam kul 4 gitu untuk melihat matahari terbenam kat kawasan Angkor tu juga.. Kat Bakheng Hill.. so, balik hotel, rehat-rehat.. aku and kak Fizah mengambil keputusan untuk ke Old Market.. Nak tengok apa yang ada.. Time tu aku da charge kamera ok.. heheheh..

Beras murah tau kat sana

Haus, kemboja ni mmg super duper kering and panas, sila minum air kelapa tuk basahkan tekak.. =)

Old market ada jual macam-macam.  Especially, barang keperluan rumah.  Dari gardening tools till jewelleries..  Banyak tau..

Dalam pukul 5, abe Nasir amik aku and kak fiza di old market, then, shoot to BakHeng Hill... This hill is actually for susnset view.. yang paling best, hanya 300 orang shj yang boleh naik diatas pada satu-satu masa.  Korang kena naik bukit, tak jauh pun, tapi mendaki, mmg semput.  hehe.  Kena naik tangga yang banyak.  Banyak macam tangga angkor wat tu~

Mmg time aku naik tu, masih ada ratus lagi boleh naik, but time kak fiza naik (dia kat belakang), dia orang paling last... Kat atas ni, aku jumpa berberapa orang from other countries.. Borak-borak cam biasa tuk tukar pengalaman and all..

Ambil gambar macam biasalaaaa.. Sunset macam tak berapa nak menjadi sebab awan bnyk.. Aku guna mode sunset supaya gambar aku cantik.. cehhhh.. nak wat camne, amaturrrr..

Ko nampak tak betapa ramainya manusia yang menanti sunset kat Bakheng Hill ni?

Depan aku berdiri, ada mamat jepun yang SGT KACAK duduk borak-borak.. hehe.. 2 orang.. sorang agak dark, and sorang putih jepun... But then, bile dorang bangun tuk amik gambar sunset.. aku cam bising-bising dalam bahas ibunda.. Bila mamat tu toleh, aku selamba rocknya:

Aku: you are tall (and handsome - dalam hati), can you seat, I barely see the sunset view..
Mamat tu (putih): Oooo.. you can stand in front of us.. (sambil beri laluan)

Aku terus ke depan and then, say thanks.. tak tengok lelama, kang jatuh chenta lebih dalam!

Aku: Where are you from?
Mereka: Japan, and you?
Aku: Malaysia.. been there?
Mamat jepun (dark): Yes.. *terus angkat baju dia.. aku cam... eh, pehal plak mamat ni nak bukak baju*

Then, he showed his passport, which have Malaysia stamp.. 2008.. lama da tu..

Mamat jepun (dark): I will be heading to Kuala Lumpur next week..
Aku: O ya? Kuala Lumpur is so nice.. I live in Selangor, next to Kuala Lumpur.. *senyum*.. how long have you been here, in Cambodia?
Mamat jepun (dark): Two months in several countries? *dia cam mengira*..
Mamat jepun (putih): I just arrived here, last week..
Aku: Wow, incredible journey, isn't it?...! *thumbs up*

See, dorang duk depan kami.. Gambar atas tu, aku ngah amik gambar, tetiba dia bangun.. @%$$#^

Aku pun senuym, dorang senyum.. and then, aku terus toleh.. lelama pandang boleh migrate aku ke Jepun wehhhhh!! Kami amik la gambar dengan sakannya..

Cubaan pertama - gagal

Tambah gelap sikit, pun gagal

Dark sikit lagi, cam dah ok

Pun tak lawa - fed up! Balik jom!

Da fed up amik gambar sunset yang asik tak jadi, kami (aku, tika and fiqah) terus turun tuk pulang.  Aku and fiqah snap gambar dulu..

Sempat lagi.. hehe

Tika yang dah turun snap gambar aku.. Hasilnya:

Kami bersama dalam gambar.. literally..

Nak repeat Cambodia lagi, boleh? Tuk jumpa orang kepun kachak cam dorang.. hehehe.. ;p  Time turun Bakheng Hill tu, aku snap satu gambar sunset, which sgt cantik!

Bagi aku cantik.. Beauty is subjective =)

O ye.. tau tak, orang jepun boleh bezakan Malaysian women dengan Indonesian dari segi pemakaian scarf.  Aku ada jumpa sorang Japanese time beli penkek.  Kata beliau, "yes, I can recognize you are Malaysian from your scarf, the way you wearing it..".. Alhamdulillah, ada juga orang tahu bezakan..

Aktiviti malam kami, macam biasa, mencari souvenier untuk di bawa pulang.  Shopping kat Night Market la.. Then, balik untuk packing-packing baju sebab esok nak Phnom Penh tuk pulang ke tanah air tercinta.. Which means, nanti aku sambung untuk entri Cambodia, day 5 pula ye...?

K la, till then..






*computer kat rumah problemo sebab tak ley log in gmail, sebab tu lama tak update blog*


2 comments:

  1. abang Nasir femes..
    ramai blogger ambik khidmat dia..

    yang muka banyak-banyak tu Bayon kan..?

    ReplyDelete